ناشتا بودن قبل از آزمایش خون موقعی است که از شخص خواسته می‌شود که از خوردن یا نوشیدن هر چیزی به غیر از آب قبل از آزمایش خون خودداری کند. اما تست خون به چه میزان ناشتا بودن نیاز دارد و شخص چگونه می‌تواند قبل از آزمایش خون آمادگی داشته باشد؟ در ادامه به برخی موارد ممنوعه در ناشتا بودن قبل از آزمایش خواهیم پرداخت با سایت پلاک همراه باشید.


چرا باید قبل از آزمایش ناشتا باشیم؟

ناشتا بودن به پزشک این امکان را می‌دهد تا مقادیر نتایج آزمایش خون را که تحت تأثیر غذاخوردن قرار می‌گیرند مانند انواع تست خون، سطح قند خون یا کلسترول را به طور دقیق اندازه‌گیری کند.

اگر به طور تصادفی قبل از آزمایش خون ناشتا غذا خورده‌اید، باید فوراً به پرسنل درمانی اطلاع دهید تا تفسیر نتایج اشتباه نشود.

در بعضی موارد، ممکن است همچنان بتوانید تست خون را انجام دهید، اما در موارد دیگر ممکن است لازم باشد آن را به روز دیگری موکول کنید.

بیایید بررسی کنیم که چرا ناشتایی برای برخی از آزمایش‌ها ضروری است، چه نوع آزمایشاتی نیاز به ناشتایی دارد و برای سهولت روند آن چه کارهایی را می توان انجام داد.


آزمایشاتی که ناشتا بودن برای انجام آن‌ها ضروری است

ناشتا بودن قبل از انجام آزمایشات زیر ضروری می‌باشد:

آزمایش اندازه‌گیری قندخون ناشتا، چربی خون،  کلسترول، تری‌گلیسیرید و HDL (کلسترول خوب).

هر نوع ماده غذایی که قبل از آزمایش خورده شود، می‌تواند منجر به نادرستی جواب آزمایش گردد.

 


بایدها و نبایدهای قبل از انجام آزمایش خون

- با نوشیدن آب فراوان، بدن خود را سیراب نگه دارید.

- اگر پزشک مربوطه به شما توصیه‌هایی قبل از انجام آزمایش داشته، حتماً انجام دهید.

- لازم به ذکر است که خوردن داروهای زیر قبل از انجام آزمایش مجاز نمی‌باشد:

کورتیکواستروئید، استروژن و یا آندروژن، قرص‌های ضدبارداری، قرص‌های ادرارآور، داروهای ضدافسردگی، برخی از آنتی‌بیوتیک‌ها و همچنین نیاسین.


چه مدت ناشتایی قبل از آزمایش خون لازم است؟

مدت زمان ناشتایی به نوع آزمایش بستگی دارد. پزشک به شما می‌گوید که چه مدت باید از غذا خوردن خودداری کنید.

  •  آزمایش قند خون: آزمایش قند خون ناشتا معمولاً به یک شبانه روزه ناشتایی نیاز دارد که حدود 8 تا 10 ساعت طول می‌کشد.
  •  آزمایش کلسترول خون. برخی از انواع تست‌های کلسترول نیازی به ناشتایی ندارند. بعضی از آن‌ها مانند آزمایش مستقیم کلسترول LDL ممکن است تا 14 ساعت به ناشتایی نیاز داشته باشد.
  •  تست سطح تری گلیسیرید: برای آزمایش تری گلیسیرید احتمالاً نیازی به ناشتایی نخواهید داشت، اما در برخی شرایط ممکن است 12 ساعت ناشتایی لازم باشد.
  •  آزمایش آهن سرم: ممکن است از شما خواسته شود 12 ساعت ناشتا باشید و 24 ساعت قبل از انجام این آزمایش از مصرف مکمل‌های آهن خودداری کنید.
  •  آزمایشات ویتامین B12: معمولاً قبل از آزمایش ویتامین B12 نیازی به ناشتایی ندارید. در برخی شرایط  پزشک ممکن است حدود 6 تا 8 ساعت ناشتایی را توصیه کند.
  •  آزمایش ویتامین B کمپلکس: یک آزمایش خون که تمام ویتامین‌های گروه B شما را بررسی می‌کند، معمولاً بعد از ناشتایی به مدت یک شبانه روز انجام می‌شود.
  •  پانل عملکرد کلیه: ممکن است قبل از آزمایش عملکرد کلیه به شما گفته شود که 8 تا 12 ساعت چیزی نخورید.
  •  آزمایش گاما – گلوتامیل ترانسفراز: پزشک ممکن است به شما بگوید یک شبانه روز ناشتا باشید و به مدت 24 ساعت از مصرف الکل خودداری کنید.

چند نکته

  • در مدت زمانی که ناشتا هستید، از انجام ورزش خودداری کنید.
  • به جز آب از سایر نوشیدنی‌ها خودداری کنید.
  • بهتر است از جویدن آدامس نیز در طول مدت ناشتایی خودداری کنید.
  • رعایت نکردن هر یک از این عوامل می‌توانند بر روی جواب دقیق آزمایش تأثیر گذاشته و در نتیجه نتایج مطلوبی به دست نیاید.
  • سیگار کشیدن نیز می‌تواند بر نتایج آزمایش خون تاثیر بگذارد. اگر از شخصی خواسته شود که قبل از آزمایش خون ناشتا باشد باید از سیگار کشیدن اجتناب کند.

اگر نتایج آزمایش نادرست باشد تشخیص اشتباهی برای شخص صورت می‌گیرد که منجر به مشکلات بیشتر سلامتی می‌شود. به همین دلیل است که باید به دنبال بهترین روشهای ناشتا بودن قبل از آزمایش خون باشید.

لیست آدرس و تلفن آزمایشگاههای تهران

برای دسترسی به آدرس و تلفن بهترین آزمایشگاههای تهران و سایر شهرهای کشور می توانید با مراجعه به سایت دکتریاب که سامانه معرفی و نوبت دهی پزشکان است به لیست آدرس و تلفن این مراکز آزمایشگاهی دسترسی داشته باشید.