سفید کردن و جرم گیری دندان می تواند دندان ها پاکسازی کرده و رنگ ایجاد شده روی دندان را از بین ببرد. در حالیکه هر دو روش سفید کردن و جرم گیری دندان ایمن محسوب می شوند، اما باز هم عوارض جانبی اندکی وجود دارد که باید از آنها آگاهی داشته باشید.

عوارض سفید کردن دندان‌ها چیست؟

ممکن است چند عارضه جانبی ناخوشایند در اثر سفیدکردن دندان رخ دهد که البته نباید نگران اکثر این عوارض باشید. بعضی از عوارض جانبی سفید کردن دندان عبارتند از:

التهاب

سفید کردن دندان شامل استفاده از مواد شیمیایی میشود که لکه های روی دندان را از بین می برد. ماده بلیچینگ استفاده شده برای سفید کردن دندان معمولاً در تماس با لثه شما قرار خواهد گرفت. همان گونه که می توانید تصور کنید برخورد ماده شیمیایی با لثه شما ناخوشایند خواهد بود. اصولاً لثه شما با سوختگی ناشی از مواد شیمیایی مواجه خواهد شد که نباید از این مسئله صرفنظر کنید چرا که لثه شما یک بافت نرم محسوب می شود.


اگر ماده بلیچینگ بر روی لثه شما ننشیند با این حال می‌تواند باعث التهاب آن شود. شما باید به خوبی و با آب دهان تان را آب کشی کنید تا هر ماده شیمیایی که روی لثه قرار گرفته را پاکسازی کنیدو اگر بلافاصله بعد از بلیچینگ دندان با سفیدشدگی روی لثه مواجه شدید، یعنی که به سوختگی لثه در اثر ماده شیمیایی مبتلا شدید. این حالت احتمالاً به زودی از بین خواهد رفت اما تا زمانی که بهبود یابد ممکن است با خونریزی لثه مواجه شوید. زمانی که لثه در حال بهبود است آن را مسواک نزنید یا ماده غذایی ترش و اسیدی مصرف نکنید؛ این کارها تنها باعث می شود که فرآیند بهبود به تاخیر بیفتد و درد غیر ضروری ایجاد شود .


سوزش

این مواد شیمیایی می‌تواند از هر جایی که سوراخ کوچک یا ترکی وجود داشته باشد، به مینای دندانتان نفوذ کند. وقتی این مسئله رخ دهد، ماده بلیچینگ از این ترکها و حفرات وارد پالپ دندان می‌شود. زمانی که ماده بلیچینگ دندان به پالپ بربخورد، باعث ایجاد سوزش و درد میشود. ماده شیمیایی وارد شده به دندان می‌تواند درد شدیدی در پالپ دندان ایجاد کند.


برای کاهش عوارض دندانپزشکی بهتر است به پزشکان خوب و دارای مدرک معتبر مراجعه کنید. برای این منظور می توانید از سایت دکتریاب کمک بگیرید. مثلا اگر در تهران باشید و بخواهید به دندانپزشک مراجعه کنید و در محدوده نیاوران باشید می توانید در دکتریاب، دکتر دندانپزشک نیاوران را جستجو کنید و به بهترین دندانپزشکان نیاوران دسترسی داشته باشید.

افزایش حساسیت دندان

آیا زمانی که یک فنجان چای داغ می خورید از شدت درد به خود می پیچید؟ خوب این مسئله می‌تواند در نتیجه وجود حساسیت دندانی باشد.

اگر خودتان با مشکل حساسیت دندان مواجه هستید، سفید کردن آن تنها باعث افزایش این حساسیت خواهد شود یا اگر جای دیگری از دهانتان با حساسیت مواجه است تقریباً می توانیم مطمئن باشین که این مسئله برای شما رخ خواهد داد. ماده بلیچینگ برای سفید کردن دندان مستقیماً به روی سطح دندان ها مالیده می شود. وقتی این ماده به نواحی حساس دهانتان برخورد کند آن را حس خواهید کرد و به خصوص این مسئله زمانی که بخشی از لثه های آن بالا رفته باشد، بسیار شدیدتر خواهد بود.

فرض کنید که بلافاصله متوجه این حساسیت نشوید در این حالت احتمال اینکه بعد از یک دوره زمانی بخصوص، برای حالتی که در یک مدت زمان طولانی از ماده سفید کننده دندان بر اساس دستورالعمل پزشک استفاده کنید، با افزایش حساسیت مواجه خواهید شد؛ این بازه زمانی می تواند از ۱۰ روز تا چند ماه طول بکشد. اگر با حساسیت دندان مواجه شده اید، احتمالاً بهتر است به دنبال یک خمیردندان مخصوص دندان های حساس با تاییدیه انجمن دندانپزشکی آمریکا باشید.

استفاده مرتب از این نوع خمیر دندان به کاهش حساسیت دندان منجر خواهد شد. حساسیت ایجاد شده در نتیجه ماده سفید کننده دندان تقریباً به سرعت از بین می رود اگر این اتفاق نیفتاد حتماً با پزشکتان تماس بگیرید، چون شاید دلیل دیگری برای ایجاد شدن حساسیت دندان وجود داشته باشد.

احساس خارش

این احساس خارش در واقع چیزی شبیه یک شوک الکتریکی کوچک به دندان است. ماده استفاده شده برای بلیچینگ دندان نقش بسیار مهمی در ایجاد حساسیت دندان دارد. حتماً به این احساس خارش و جایی که رخ می دهد توجه کنید و آن را به دندانپزشکتان انتقال دهید.

درد معده و گلو

آیا هرگز نوشته روی خمیر دندان را خوانده اید که می گوید آن را قورت ندهید؟ ماده بلیچینگ استفاده شده برای سفید کردن دندان نیز به همین شکل است و نباید آن را قورت دهید. اگر ماده سفید کننده دندان به گلویتان برسد باید انتظار گلودرد داشته باشید؛ در واقع با قورت دادن این ماده شیمیایی اجازه داده اید تا با بافت بسیار لطیفه گلویتان تماس برقرار کند. مشخصاً موادی که به سمت گلوی زمان حرکت می کند نهایتاً به معده می رسد و این ماده سرش درد می کند برای مشکل! احتمالاً باعث خواهد شد تا دو روز حالت تهوع داشته باشید و بالا بیاورید. همین موضوع به تنهایی اطلاعات کافی برای خودداری از قورت دادن حتی یک قطره ماده را در اختیارتان قرار می دهد. حتماً درباره کارهایی که باید انجام دهید تا از داشتن این عوارض جانبی ناخوشایند پیشگیری کنید با دندان پزشکتان صحبت کنید.

عوارض جانبی جرم گیری دندان

در اینجا به چند مورد از مشکلاتی که ممکن است با جرم گیری دندان همراه باشد اشاره شده است:

• جرم گیری نامناسب دندان می‌تواند باعث لقی دندان ها شود. بعلاوه احتمال از دست دادن چند دندان نیز در این فرایند وجود دارد و همچنین جرم گیری دندان می تواند در افراد مبتلا به دیابت، بروز عفونت و مشکلات قلبی را به همراه داشته باشد.

• انجام نادرست جرم گیری دندان می تواند منجر به بیماری لثه یا مشکلات دهان و دندان شود که البته با درد همراه نیست اما بیماری پیشرونده محسوب می‌شود. دلیل اصلی بیماری های دهان و دندان انباشت پلاک باکتری در زیرخط لثه است. باکتری ها و ذرات غذای انباشته شده، جلوی داشتن یک محیط سالم دهان و دندان را می‌گیرد

• جرمگیری باعث تورم و حساسیت لثه میشود. انجام مرتب جرم گیری دندان از تشکیل پلاک های باکتری در زیر خط لثه در آینده جلوگیری می کند و در دفع کردن مشکلات دندانی مفید خواهد بود. اما عوارض جانبی مانند حساسیت دندانها به غذای گرم و سرد نیز می‌تواند در نتیجه جرم گیری دندان ایجاد شود. جرم گیری نامناسب دندان باعث می شود که با عقب رفتن لثه علاوه بر خونریزی، ریشه های دندان نیز در معرض هوازدگی و باکتریهای محیط دهان قرار بگیرد.

• بعد از انجام جرم گیری دندان تا دو روز نباید سیگار کشید؛ فرد در مصرف مواردی که می‌تواند باعث انباشت در لثه شود مانند پاپ کورن، آجیل یا چیپس نیز باید مراقبت کند.

منبع این مطلب سایت چطور میباشد.