نیاز انسان به راهنمایی و مشورت با دیگران در تصمیم گیری، انتخاب و به کار گیری راه حل های مناسب در زندگی، بر کسی پوشیده نیست . به خصوص در سنینی که فرد تاچار به انجام انتخاب های مهمی است. مسلما چنین مشاوره ها و راهنمایی هایی کمک شایان توجهی در اقدامات درست و مناسب او خواهد داشت و از خطا رفتن راه ها و تصمیمات انتخابی جلوگیری خواهد نمود. بیشتر عدم موفقیت ها، شکست و در نیمه راه ماندن ها، ناشی از عدم داشتن اطلاعات کافی در زمینه موضوع و انجام انتخاب های نادرست است. از این رو، چنان چه انجام مشاوره درزمینه های مختلف، مثل مشاوره ازدواج، مشاره در شرایط بحرانی، مشاوره شغلی و غیره اهمیت دارد، در زمینه تحصیلی نیز حایز اهمیت فراوان است.



اهمین مراجعه به مراکز مشاوره

امروزه اهمیت و جایگاه استفاده از خدمات مشاوره‌ای و روانشناختی بیش از پیش بر ما نمایان است.

در حقیقت هرچه بر میزان تحصیلات و آگاهی مردم افزوده می‌شود و هرچه زمان به جلوتر گام برمی‌دارد، علاقه افراد جهت اخذ مشاوره و راهنمایی از مشاورین باتجربه و خبره بیشتر و بیشتر می‌شود.
شاید بتوان گفت در جامعه ما دیدگاه مردم نسبت به مشاوره نسبت به 2دهه پیش مثبت‌تر و بهتر شده است. اگر زمانی تصور بر این بود که روانشناسان صرفا با بیماران روانی سر و کار دارند و هرکس تحت نظر روانشناس یا روانپزشک باشد، فردی است مسئله‌دار و نمی‌توان روی او حسابی باز کرد، حالا بسیاری از خانواده‌ها متوجه غیرمنطقی بودن این نوع طرز فکر شده و با روی گشاده به روانشناسی و مشاوره نگریسته و از این خدمات استفاده می‌‌کنند.

حالا دیگر کمتر کسی یافت می‌شود که مراجعه به روانشناس یا مشاور را محدود به وجود بیماری روانی بداند و دیگر اینکه استفاده از تجربیات کسانی که از این خدمات بهره‌مند شده و نتیجه مطلوب‌تری گرفته‌اند منجر به ایجاد رویکرد مناسب‌تری به این موضوع شده است. امروزه با جا افتادن بیشتر این نقش و افزوده شدن بر تعداد روانشناسان و مشاورین و همچنین گسترش دفاتر و کلینیک‌های مشاوره،‌ دسترسی افراد جهت مراجعه و گرفتن مشاوره بیشتر شده تا آنجا که در حال‌حاضر در دادگاه‌ها، کلانتری‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی نیز شاهد حضور روانشناسان و مشاورین هستیم.


چرا اغلب مردم، به مشاوران متخصص مراجعه نمی‌کنند؟

در کشور ما، اغلب مردم ترجیح می‌دهند مشکلاتشان را خودشان حل کنند تا اینکه با مشاوری در میان بگذارند. واقعاً چرا اغلب مردم تمایلی به استفاده از مشاوران روان‌شناسی و روانپزشکان ندارند.

این موضوع علت‌های فراوانی دارد که آن‌ها را می‌توان به سه قسمت تقسیم نمود:
  • ناآگاهی برخی از مشاورین نسبت به حرفة خود و نداشتن شرح وظایف درست برای یک مشاور مجرب
  • ناآگاهی و نداشتن باور مراجعه‌کننده برای مشورت و مشاوره خود
  • تصورات خرافی برخی مردم از رفتن نزد مشاور یا روانپزشک


فواید مشورت کردن

۱- بهترین شناختن منافع و مصالح و راهِ تأمین آن‌ها و در نتیجه سرعت در حل مشکلات؛
۲- رشد اندیشه و قدرتِ تدبیر؛
۳- پی بردن به نقص و نارسایی فکر شخص (تواضع در فکر) و مصون بودن از غرور و استبداد؛
۴- شناسایی افراد شایسته، خوش فکر و مبتکر؛
۵- شخصیت دادن به افراد و به دنبال آن رشد شخصیت اجتماعی؛
۶- ایجاد هماهنگی و وحدت در مقام اندیشه و عمل و جلوگیری از اختلافات نظری و عملی؛
7- زنده کردن حسِ همکاری و هم یاری در افراد؛
8- کاهش میزان خطا و لغزش و همچنین مصون ماندن از حسد دیگران در صورت پیروز شدن در کار.


معرفی بهترین مراکز مشاوره و متخصص روانشناس در قم

روانشناس های بسیار زیادی در کشور وجود دارد و اینکه یک روانشناس را به عنوان بهترین روانشناس قم و یا کشور معرفی کنیم ممکن نیست و حتی می تواند غیر اصولی باشد. برای انتخاب یک روانشناس مناسب ابتدا باید درک مناسبی از مشکل خود داشته باشیم و سپس روانشناسی که در حوزه مشکلات ما تخصص و تجربه کافی را داشته باشد را انتخاب کنیم که می توانید برای این امر از توضیحات و خدمات ارائه شده توسط روانشناس که در صفحه روانشناس های سایت دکتریاب وجود دارد استفاده کنید.