نشانه تومور مغزی

علائم سرطان مغز یا وجود تومور مغزی بسیار شبیه سایر بیماری‌های معمول است از سردرد تا افسردگی. به همین دلیل بسیاری از اوقات این نشانه‌ها مورد توجه قرار نمی‌گیرند و فرد آنها را به مشکلات دیگری مرتبط می‌داند و وقتی متوجه بیماری می‌شود که بیماری پیشرفت زیادی کرده است. برای اینکه با علائم تومور مغزی آشنا شوید با ما همراه باشید.

 

خبر خوب این است که سرطان مغز کمتر از یک درصد جمعیت جهان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و خبر بد این است که تومورهای مغزی اغلب همراه با نشانه‌های کمی هستند و این علائم خود را به صورت بیماری‌های روزمره مانند سردرد و خستگی پنهان می‌کنند. برای هشت نشانه خاموش اما جدی تومور مغزی و اینکه برای آنها باید به پزشک مراجعه کنید یا خیر ادامه مطلب را بخوانید.

 

 

۱- سردرد‌های مداوم

حتی برای پزشکان نیز بسیار دشوار است تا تفاوت بین سردرد (یا میگرن کامل) ناشی از تومورهای مغزی و مواردی که بنا به دلایل دیگر رخ می‌دهند را متوجه بشوند. مایک چن متخصص مغز و اعصاب و دانشیار بخش جراحی در شهر هوپ می‌گوید: «بهترین شاخص، سردرد جدید روزانه است که جوری است که انگار نمی‌خواهد از بین برود.

 

این سردردها با گذشت زمان بدتر می‌شوند و اغلب صبح هنگام بیدار شدن، زمانی که فشار داخلی جمجمه ناشی از دراز کشیدن در رختخواب بیش از یک ساعت در یک دوره زمانی باشد، ظاهر می‌شود.

این درد صرفنظر از اندازه تومور یا سرعت رشد آن می‌تواند به شدت متفاوت باشد. دکتر سانتوش کزاری متخصص انکولورژی مغز می‌گوید: یک تومور کوچک با رشد سریع می‌تواند یک سردرد شدید نسبت یک تومور بزرگ با رشد آهسته داشته باشد و نوع خاصی از سردرد وجود ندارد که بتوان پیش بینی کرد که آیا فرد تومور مغزی دارد یا خیر. نکته کلیدی این است که یک سردرد مداوم و جدید است که به هیچ گونه درمانی،از جمله داروهای بدون نسخه پاسخ مثبت نمی‌دهد.

 

۲- از بین رفتن ظاهری بینایی

بیمارانی که این علامت خاص را تجربه می‌کنند ممکن است از آن آگاه نباشند جز اینکه آن را با یک تومور مغزی ارتباط دهند. آنها حتی تغییر کیفیت بینایی خود را متوجه نمی‌شوند تا زمانی که به طور مداوم با چیزهایی که در یک طرف بدنشان قرار دارد برخورد کنند یا تصادفات مکرر را به خاطر از دست دادن بخشی از بینایی تجربه کنند.

 

کریستوفر کاروبا مدیر اجرایی آموزش پزشکی در در دانشکده پزشکی توتورز می‌گوید: این نشانه خاص یا اختلال بینایی محیطی به عنوان همیانوپسی بیتمپورال شناخته می‌شود. ما اغلب این علامت را به عنوان تومورهای هیپوفیز تشخیص می‌دهیم که فشرده شدن کیاسمای بینایی یا بخشی از مسیر بصری است. سرطان مغز یکی از بیماری‌های شگفت انگیز است که پزشکان چشم در ابتدا می‌توانند تشخیص دهند.

 

۳- ضعف و بی حالی

قشر مغزی موتور حرکت بدن را روشن می‌کند و حرکت عضلات را در سراسر بدن کنترل می‌کند. دکتر چن می‌گوید: قشر حرکتی سمت راست، سمت چپ بدن شما را کنترل می‌کند و قشر حرکتی سمت چپ، سمت راست بدن شما را کنترل می‌کند. اگر تومورها در هر کجای این مسیر وجود داشته باشند، این سیگنال‌ها به طور کامل مختل می‌شوند و نتیجه آن از دست دادن عملکرد است.

جراح مغز و اعصاب تهران اشاره داشت : اگر شما یک تومور مغزی دارید، ممکن است درد را در اندام خود تجربه نکنید، اما در عین حال ممکن است که پا یا دست راست یا بازوی شما به شیوه‌ای که استفاده کرده‌اید یا در تمامی روش‌ها پاسخ ندهد. پاهای ضعیف ممکن است به این معنی باشد که کمبود ویتامین D دارید.

 

۴- لکنت زبان و سخنان بریده بریده

مشکلات زبان مانند لکنت زبان، مشکل در نامگذاری اشیا و یا درک آنچه دیگران می‌گویند، علائم کلیدی تومور در لبه‌های پیشانی یا لوب گیجگاهی است، مناطق مغز مرتبط با عملکرد حرکتی گفتار و درک زبان، دکتر کاروبا می‌گوید: دو مرکز صبحت کردن در مغز وجود دارد که در ناحیه چپ- ناحیه ورنیکل قرار دارند که به ما اجازه می‌دهند تا گفتار را درک کنیم و ناحیه بروکا که عضلاتی که صدا را می سازند فعال می سازد. هنگامی که یک تومور در مغز حضور دارد، هر دو قابلیت اغلب مسدود شده است.

 

۵- دمدمی مزاجی و رفتار‌های مخاطره آمیز

بیماران مبتلا به تومور مغزی ممکن است افسردگی، خشم یا اضطراب را تجربه کنند، حتی اگر معمولا این احساسات را نشان ندهند. سومیت وایدرا جراح مغز و اعصاب دانشگاه کالیفرنیا اروین گفت: این موضوع مربوط به تحریک تومور یا فشرده سازی بخشهای لبه جلویی است که منجر به بسیاری از ویژگی‌های شخصیت ما می‌شود.

بیماران همچنین ممکن است تغییرات در رفتار را تجربه کنند، از جمله عصبانیت یا تحریک بیشتر، دخالت‌ در رفتارهای خطرناک، نشان دادن رفتار آشکار جنسی یا نشان دادن از دست دادن مهار. یک تومور بزرگ با رشد سریع در لوب جلویی حتی می‌تواند شخصیت و قضاوت شخص را تغییر دهد طوری که با رفتار جنایی یا مشکلات روانپزشکی اشتباه گرفته شود.

 

۶- از دست دادن شنوایی یا زنگ زدن گوش

لوب گیجگاهی که در بخش نیمه پایینی کورتکس پشت تمپلز قرار دارد، مسئول پردازش توانایی شما برای شنیدن صداها و همچنین توانایی شما برای درک زبان و گفتگو است. دکتر کاروبا گفت: اگر دچار مشکلات شنوایی از یک طرف و یا احساس زنگ زدن مستمر به نام وز وز گوش شدید، بهتر است با پزشک خانوادگی خود صحبت کنید تا تعیین کند که آیا علائم شما به اندازه کافی شدید هست تا به یک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید یا خیر.

 

۷- ناباروری

مغز تقریبا کنترل همه چیز را در بدن ما از جمله تولید هورمون بر عهده دارد. چن می‌گوید: این کار با استفاده از یک بخش متصل شناخته شده به نام غده هیپوفیز، که یک ساختار با اندازه نخود در پایه مغز است، انجام می شود. تومورهایی که بر غده هیپوفیز تاثیر می‌گذارند می‌توانند مقدار زیادی هورمون را ترشح کنند یا از فعالیت عادی هیپوفیز جلوگیری کنند. به همین دلیل است که بسیاری از زنان مبتلا به تومور مغزی قادر به تولید شیر نیستند.

 

۸- از دست دادن تعادل

یکی از نواحی مغز که نقش مهمی را در عملکرد مغز دارد، ساقه مغز است. اگر به هنگام شروع پیاده روی با دشواری مواجه هستید به خصوص در تاریکی، و تمایل دارید که در یک سمت بمانید، این می‌تواند یکی از نشانه‌های ناشی از تومورهای مخچه باشد، ناحیه مخ مسئول تعادل و هماهنگی است. مشکلات تعادل همچنین یکی از نشانه‌های خاموش بیماری مولیتپل اسکلروز یا MS است.

 

منبع: فرادید