ناباروری مردان

دکتر محمد حسین نصر اصفهانی بابیان اینکه زندگی‌های مدرن چالش‌هایی نظیر آلودگی هوا , غذاهای نامطلوب و چرب , سموم کشاورزی و غیره دارااست که بر روی تن همگی مردمان عالم تاثیر می گذارد , خاطرنشان کرد : اداره بهداشت جهانی در قبل اعلام کرده بود که هر مرد بایستی دست کم ۶۰ میلیون اسپرم در هر سی‌سی ایجاد نماید البته اینک گفته میگردد این میزان , بایستی ۱۵ میلیون در واحد باشد . امروزه , در جهان معتقدند به جهت چالش‌های معاش مدرن که پیشتر ذکر کردم مقدار اسپرم تولیدی در مردان رو به کاهش است .


او خاطر نشان نمود : می‌توان با داشتن معاش تندرست , تغذیه مطلوب و ورزش کردن تاحدودی از کاهش اسپرم دوری کرد ولی امروزه نسبتاً نمی توان از آلودگی هوا یا این که سموم کشاورزی پیشگیری کرد . میدانیم تن انسان‌ها به ویتامین‌ها نیاز دارا هستند و نبود آنها می تواند بر معاش روزانه تاثیر بگذارد .

رییس پژوهشکده زیست‌فناوری رویان با اشاره به اهمیت ویتامین D بیان کرد : امروزه شناخته شده که نبود ویتامین D در خانم‌ها و آقایان بر اقتدار باروری آنها تاثیر میگذارد .
 
ما در کشوری آفتابی معاش میکنیم ولی در گیر فقدان ویتامین Dهستیم چراکه مثل سایر مردمان جهان عمده وقت خویش را در فضاهای بسته میگذرانیم و به این ترتیب آفتاب کافی اخذ نمی‌کنیم ; چه بسا کسانی که در دور و بر آفتابی کار می نمایند روشنایی خورشید تنها به راز و دستشان می رسد در حالی که قسمت‌هایی که می بایست در معرض آفتاب باشند قسمت‌هایی است که چربی زیرپوست دارا هستند نظیر پشت تن . خیر آقایان و خیر خانم‌ها به مقدار کافی آفتاب نمی‌بینند و این سبب می‌گردد که مرحله ویتامین D حتی‌در کشورهای پرآفتاب نیز ناچیز باشد .

نصر اصفهانی بابیان اینکه مطالعات نشان داده حدود ۵۰ تا ۸۰ درصد انسان‌ها با فقدان ویتامین D روبه‌رو میباشند , ذکر کرد : ویتامین دی روی تراز کلسیم تن تاثیر می گذارد . در  ابتدا مشخص شده بود که افرادی که دارای کمبود ویتامینD هستند مستعد پوکی استخوان نیز هستند. یکی از کارهای اصلی ویتامین D این است که سطح جذب کلسیم را در بدن بالا ببرد. ما امروزه در دریافت کلسیم دچار مشکل نیستیم چرا که از منابع دیگر مثل لبنیات این کلسیم را تامین می کنیم اما کمبود ویتامین دی بر کمبود کلسیم اثر می گذارد.(متخصص ناباروری مردان)
 

 مسئول بخش جنین‌شناسی مرکز باروری و ناباروری اصفهان افزود: در ادامه پژوهش، به موش تحقیقاتی به اندازه کافی کلسیم دادیم و نشان دادیم کمبود ویتامین دی به تنهایی بر  کیفیت، سلامت اسپرم و شانس بارداری تاثیر می گذارد. نتایج این تحقیق به ما نشان می‌دهد آقایان هم مثل خانم‌ها باید ویتامین دی مصرف کنند.

 

رییس پژوهشکده زیست‌فناوری رویان در پایان خاطر نشان کرد: تحقیقات نشان می‌دهد مصرف بیش از اندازه ویتامین D نیز می‌تواند مضر باشد. اگر ویتامین دی کسی زیر ۳۰ واحد باشد دچار کمبود است و اگر این میزان بالای ۵۰ باشد اثر سوء دارد بر همین اساس توصیه می‌کنیم ویتامین دی به اندازه کافی و زیرنظر پزشک مصرف شود. مصرف کافی ویتامین  D می‌تواند شانس بارداری و سلامت جنین را افزایش دهد.
 

 

منبع: ایسنا