مدیر کل دفتر بیماری های غیر واگیردار وزارت بهداشت و رئیس مرکز تحقیقات پوکی استخوان دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام داده و در رابطه با وضعیت ابتلا به پوکی استخوان خصوصا در میان زنان ایرانی به گفتگو نشسته اند؛



 ابتلا به پوکی استخوان در زنان یائسه

وی با بیان اینکه پوکی استخوان در میان ایرانیان افزایش یافته، گفت: میانگین سنی جمعیت کشور بالاست و شیوع پوکی استخوان در سالمندان بیشتر است. از طرفی فعالیت فیزیکی کم، رژیم غذایی با چربی بالا، مصرف نمک زیاد و دریافت ناکافی لبنیات، در معرض آفتاب نبودن و در نتیجه کمبود ویتامین دی پوکی استخوان را تشدید کرده است.

او اضافه کرد: عمدتا زنان بعد از سنین یائسگی مستعد ابتلا به پوکی استخوان هستند، چون بعد از یائسگی حمایتی که از ترشح هورمون های جنسی بر روی استخوان وجود دارد برداشته می شود و شکستگی استخوان نیز در پی پوکی استخوان اتفاق می افتد.


 دکتر استوار خاطر نشان کرد: 30 درصد زنان ایرانی بعد از سنین یائسگی به پوکی استخوان مبتلا می شوند. متأسفانه از هر سه زن بعد از یائسگی یکی از آن ها شکستگی به دلیل پوکی استخوان را نیز تجربه می کند.


پوکی استخوان در کمین مردان بالای 60 سال

مدیر کل دفتر بیماری های غیر واگیردار وزارت بهداشت ادامه داد:  شکستگی ناحیه لگن به دلیل پوکی استخوان در 20 درصد موارد ظرف یکسال منجر به مرگ می شود و در بیش از 80 درصد مواقع فردی که دچار شکستگی به دلیل پوکی استخوان شده دیگر به کیفیت زندگی قبلی خود باز نمی گردد و در 50 درصد مواقع فرد بدون کمک عصا دیگر نمی تواند راه برود.

وی گفت: آقایان هم در سنین بالاتر به پوکی استخوان مبتلا می شوند و از هر پنج مرد بالای 60 سال یک نفر شکستگی بر اثر پوکی استخوان را تجربه می کند.


 وضعیت ابتلا به پوکی استخوان در خاورمیانه

رئیس مرکز تحقیقات پوکی استخوان اظهار داشت: در منطقه خاورمیانه به دلیل کم تحرکی، پوکی استخوان در افراد نسبتا بالاست. از طرفی کشورهای پیشرفته با اینکه میانگین سنی بالایی دارند، در سنین مشابه به دلیل فعالیت فیزیکی بیشتر و تغذیه بهتر، وضعیت بهتری از نظر ابتلا به پوکی استخوان نسبت به ما دارند.

او تأکید کرد: یکی از مشکلات بسیار جدی ما در سال های آینده به دلیل شیب تند سالمندی جمعیت، افزایش پوکی استخوان و شکستگی ناشی از آن است. بنابراین مردم باید نسبت به تشخیص و پیشگیری و درمان سریع پوکی استخوان آگاه باشند.


کورتون ها و پوکی استخوان ثانویه!


دکتر افشین استوار به بهداشت نیوز گفت: مصرف کورتون پوکی استخوان ثانویه را به وجود می آورد اما گاهی بیمار وضعیتی دارد که پزشک مجبور به تجویز کورتون می شود بنابراین اگر بر اثر مصرف کورتون بیمار به پوکی استخوان مبتلا شد توسط پزشک باید تحت مراقبت و درمان قرار گیرد.

او در اینباره افزود: متأسفانه گاهی مصرف کورتون بالا و نابجاست و منجر به عوارض بدی خواهد شد. توصیه می کنیم مردم حدالامکان از مصرف غیر ضروری کورتون بپرهیزند.


سنجش تراکم استخوان چند سال یکبار؟

مدیر کل ذفتر بیماری های غیر واگیردار وزارت بهداشت گفت: تشخیص پوکی استخوان با سنجش تراکم استخوان انجام می شود و گاهی بدون هیچ علامت خاصی، پوکی استخوان اینقدر پیشرفت می کند که با کوچکترین حرکت و ضربه ای استخوان فرد می شکند!

استوار بیان کرد: به خانم ها بعد از سنین 50 سالگی حتما توصیه می شود که وضعیت خود را به لحاظ پوکی استخوان بررسی کنند. اگر فرد وضعیت طبیعی داشته باشد هر 3 تا 5 سال یکبار، می تواند برای سنجش مجدد تراکم استخوان هایش مراجعه کند.(متخصص ارتوپد تهران)

وی با تأکید بر اینکه پیشگیری از پوکی استخوان را در سنین پایین تر یعنی از کودکی و جوانی باید آغاز کنیم، گفت: برای افرادی که کورتون مصرف می کنند، بیمارانی که داروهای مربوط به درمان سرطان، مشکلات کلیوی و کبدی، بیماری های التهابی روده و برخی بیماری های روماتیسم را مصرف می کنند، پزشک قطعا وضعیت پوکی استخوان آن ها را مورد ارزیابی خواهد کرد.


 عدم دسترسی کافی به دستگاه های تراکم استخوان

رئیس مرکز تحقیقات پوکی استخوان دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: امسال در حوالی روز جهانی پوکی استخوان یک کارزار راه خواهیم انداخت که مردم را نسبت به اهمیت تشخیص زودرس و درمان پوکی استخوان آگاه کنیم.

افشین استوار  همچنین گفت: متأسفانه دسترسی کافی به دستگاه های تراکم استخوان در کشور وجود ندارد و می توان گفت حدود 70 درصد از دستگاه های سنجش تراکم استخوان در تهران مستقر شده اند و این باعث شده نظام سلامت کشور هنوز نتواند تشخیص و درمان پوکی استخوان را به طور سراسری در کشور اجرا کند.

او تصریح کرد: وزارت بهداشت برنامه هایی برای ادغام برنامه های پیشگیری و تشخیص زودرس پوکی استخوان در دستور کار خود دارد که امیدواریم تا یک یا دو سال دیگر وارد برنامه غربالگری اولیه شود.


چاق ها بیشتر به پوکی استخوان مبتلا می شوند یا لاغرها؟

دکتر افشین استوار، مدیر کل دفتر بیماری های غیر واگیردار وزارت بهداشت در  پاسخ به این سؤال خبرنگار بهداشت نیوز که چاقی و لاغری چقدر در ابتلا به پوکی استخوان موثر است هم گفت: تراکم استخوان در افراد خیلی لاغر بیشتر است از طرفی چاقی باعث می شود فعالیت بدنی فرد کمتر شود و این مسأله هم امکان ابتلا به پوکی استخوان را بیشتر می کند.

وی همچنین در تکمیل بحث خود گفت: در کل نه چاقی زیاد و نه لاغری مفرط برای پوکی استخوان و خطر شکستگی خوب نیستند و جلوگیری از اضافه وزن و فعالیت بدنی مناسب هر دو در بحث پیشگیری از پوکی استخوان جایگاه ویژه ای دارند.