رادیوگرافی در تشخیص دندان‌پزشکی جایگاه مهمی دارد. امروزه بسیاری از درمان‌های دندان‌پزشکی بدون داشتن گرافی‌های با کیفیت ممکن نیست.

یکی از مهم‌ترین و معمول‌ترین کاربردهای رادیوگرافی، تشخیص پوسیدگی است.

به‌خصوص در پوسیدگی‌های بین‌دندانی که با معاینات عادی ممکن است از چشمان دندان‌پزشک دور بمانند، رادیوگرافی‌های مناسب ابزار تشخیصی بسیار دقیق و مهمی هستند. برای تشخیص پوسیدگی‌ها ممکن است که رادیوگرافی‌های مختلف بنا به تشخیص دندان‌پزشک موردنیاز باشند. تفسیر وجود یا عدم وجود پوسیدگی هم امر دقیقی است و نیاز به مهارت و تجربهٔ بالایی دارد.


بیماران اغلب نگرانی‌های زیادی در مورد کیست‌های دندانی دارند ولی واقعیت این است که شیوع کیست‌های واقعی مربوط به دندان‌ها آن‌قدرها که موجب نگرانی شود بالا نیست. درثانی بسیاری از این موارد به درمان‌های موجود جواب می‌دهند. رادیوگرافی‌ها می‌توانند در تشخیص ضایعات دندانی و غیر دندانی فک و صورت در استخوان، عفونت‌ها، کیست‌ها و … کمک‌کننده باشند. بعضی از انواع پیشرفتهٔ رادیوگرافی می‌توانند حتی به‌طور دقیق کیست‌ها، عمق و گسترش آن‌ها را هم تشخیص دهند.


دندان‌های نهفته زیر لثه و استخوان در رادیوگرافی‌ها مشخص می‌شوند. با نظر دندان‌پزشک ممکن است که نیاز به خارج شدن این دندان‌ها وجود داشته. جراحی خارج کردن این دندان‌ها گاهی نیاز به رادیوگرافی‌های ساده یا پیشرفته سه‌بعدی دارد. عکس دندان یا گرافی شما این موارد را به دندانپزشک نشان خواهد داد.


در صدمات ضربه‌ای به استخوان‌های فک و صورت و دندان‌ها، رادیوگرافی می‌تواند کمک بزرگی باشد. چرا که بسیاری از شکستگی‌های فکین و دندان‌ها ممکن است که در انواع مختلف رادیوگرافی‌ها دیده شوند.


در درمان‌های ارتودنسی نیاز به رادیوگرافی وجود دارد. بعضی از این رادیوگرافی‌ها در  تشخیص وضعیت فک‌ها، دندان‌ها و تشخیص ناهنجاری‌های احتمالی فک و صورت می‌خورند. بعضی برای تشخیص مشکلات احتمالی دندانی قبل از شروع ارتودنسی هستند.


مراکز رادیولوژی دهان ، دندان ، فک و صورت خوب در تهران

برای دسترسی به بهترین مراکز رادیولوژی فک و صورت در تهران و بهترین مراکز رادیولوژی دهان و دندان در سایر شهرها می توانید از سایت دکتریاب و یا لینک های زیر استفاده کنید :