فوق تخصص ریه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: در حال حاضر تفریبا 7 تا 10 درصد کودکان و 3 تا 5 درصد بالغین مبتلا آسم می باشند و شیوع آن روز به روز رو به افزایش است.

دکتر"رستم یزدانی" فوق تخصص ریه و در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه کویر، در رابطه با بیماری آسم اظهار کرد: آسم بیما ری التهابی مزمن ریه است که منجر به انسداد و تنگی مزمن مجاری تنفسی می شود.


 وی افزود: سه نشانه عمده آسم عبارتند از تنگی نفس، خس خس و سرفه البته در بسیاری از موارد ممکن است سه علامت با هم دیده نشوند به خصوص در اطفال که آسم ممکن است فقط به صورت سرفه دیده شود.

دکتر رستمی با اشاره به اینکه مهمترین عامل در ایجاد آسم زمینه ژنتیک و ارثی است تصریح کرد: گرچه عوامل محیطی نیز بسیار مهم هستند به طوریکه زندگی شهری و صنعتی شانس ابتلا به آسم را افزایش داده است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیان کرد: چاقی، رژیم غذایی پر نمک، سن، وزن پایین در هنگام تولد، تماس بادود سیگار در دوران نوزادی و حتی جنینی، عدم تغذیه با شیر مادر و شروع زود هنگام تغذیه کمکی، تک فرزند بودن و تماس با حیوانات خانگی همگی در ایجاد آسم موثرند.

این فوق تخصص ریه تاکید کرد: شروع سریع داروهای آنتی بیوتیکی جهت درمان عفونت‌ها از علل دیگر استعداد به آسم می باشد.

دکتر یزدانی با بیان اینکه آسم در دو طیف سنی دیده می‌شود، گفت: این بیماری اول در سنین کودکی و بعد در دوران بلوغ بروز می کند، گرچه در مواردی ممکن است در سنین بالاتر نیز شروع شود ولی به طور معمول آغاز آن در بعد از پنجاه سالگی نادر است.

وی در ادامه افزود: به طور کلی آسم بیماری شایعی بوده و در هر دو جنس دیده می شود به طوریکه در حال حاضر تفریبا 7 تا 10 درصد کودکان و 3 تا 5 درصد بالغین مبتلا آسم می باشند و شیوع آن روز به روز رو به افزایش است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان اظهار کرد: هرچند که عفونت‌های تنفسی شایعترین علت تشدید حملات آسم می باشند ولی استرس‌های روحی روانی، بسیاری از غذاها، بعضی از داروها، گردوغبار، گرده گل‌ها و درختان و تماس با محصولات حیوانی مثل پر و پشم حیوانات باعث به وجود آمدن علایم آسم در افراد مستعد می‌شود.

دکتر یزدانی تصریح کرد: مصرف مواد غذایی حاوی افزودنی‌ها به خصوص رنگدانه‌ها و غداهای کنسروی، بعضی از میوه‌ها و سبزیجات مثل خربزه، انگور، بادمجان، گوجه فرنگی، کیوی، توت فرنگی و مواد غذایی همانند ماهی و میگو می‌توانند باعث ایجاد حملات آسم در فرد بیمار شوند.

فوق تخصص ریه خوب در تهران با اشاره به اینکه بهترین روش پیشگیری، جلوگیری از ایجاد حساسیت و زمینه آلرژی است، گفت: بنابراین به خصوص در خانواده‌هایی که این زمینه به صورت ارثی در آنها وجود دارد بایستی دیگر عوامل خطر ساز محیطی کنترل شود.

وی ادامه داد: طبعاً در افرادی که زمینه این بیماری بوجود آمده است نبود تماس با مواد محرک و آلرژن‌ها که باعث ایجاد علایم می گردند از بروز حملات پیشگیری خواهد کرد.

دکتر یزدانی بیان کرد: گرچه بهترین روش جهت پیشگیری از بروز علایم و پیشرفت بیماری تشخیص و درمان به موقع و صحیح بیماری است.

تقریباً 33 درصد افراد جامعه مبتلا به حساسیت‌های فصلی هستند و شانس بروز آسم در این افراد تقریباً 5 برابر افراد عادی جامعه می‌باشد.

یک فوق تخصص ریه در اصفهان تاکید کرد: از طرف دیگر 66 در صد مبتلایان به آسم حساسیت‌های فصلی را ذکر کرده و علت می‌دانند اما عامل اصلی در ایجاد حساسیت‌های فصلی در بهار، گرده گل‌ها و درختان و در فصل پاییز برگ درختان است.

دکتر یزدانی یادآوری کرد: بیماران مبتلا به حساسیت‌های فصلی بیشتر از عطسه، آبریزش بینی، احساس خارش حلق، گلو و بینی و احساس پری بینی شکایت دارند.

وی افزود: باتوجه به اینکه آسم و حساسیت‌های فصلی بیماری‌های مجاری تنفسی بوده داروهای لازم نیز در وهله اول باید داروهایی باشند که از طریق سیستم تنفسی وارد بدن می شوند بنابراین بهترین داروها، داروهای استنشاقی و اسپری‌های بینی محسوب می شوند.

بهترین فوق تخصص ریه در مشهد : داروهای خوراکی بیشتر جنبه کمکی دارند در حالیکه داروهای استنشاقی هم بسیار موثرتر بوده و هم عوارض سیستمیک بسیار کمتری دارند.

وی افزود: عوارضی که به داروهای استنشاقی نسبت داده می شود هم چون ایجاد عادت، بزرگی قلب، آب آوردن ریه و ... هیچ کدام جنبه علمی نداشته و بیماران بایستی بدون هراس و با روش صحیح از این داروها استفاده کنند.

دکتر یزدانی تاکید کرد: با توجه به اینکه آسم یک بیماری پیشرونده می باشد تشخیص زود هنگام، درمان سریع و صحیح بیماری از اهمیت قابل ملاحظه‌ای برخوردار است به ویژه در مورد کودکان که می توان با تشخیص به موقع از ابتلا به آسم بالغین جلوگیری کرد.

این فوق تخصص ریه در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضرآسم شایع ترین علت مرگ و میر قابل پیشگیری در جوامع صنعتی و شهری به شمار می رود.