متخصص زنان کیست؟


زنان و زایمان شاخه‌ای از علم پزشکی است که به درمان زنان می‌پردازد و به پزشکان این شاخه متخصص زنان و زایمان گفته می‌شود.

 

متخصص زنان پزشکی است که مشکلات و بیماری‌های مربوط به زنان و دستگاه تناسلی (واژن) آن‌ها را درمان می‌کند. همچنین یک متخصص زنان در زمینه‌ی زایمان زنان (زایمان طبیعی، سزارین و ...)  نیز آموزش دیده است.

 

پزشکی زنان یا بیماری‌های زنان و زایمان یا جیناکولوژی (به انگلیسی: Gynaecology) یکی از رشته‌های تخصصی پزشکی می‌باشد. تشخیص و درمان بیماری‌های زنان مانند قاعدگی دردناک، اختلالات قاعدگی، سرطانهای رحم، سرطان تخمدان، سرطان دهانه رحم، سرطان واژن، نزدیکی دردناک، کیست تخمدان، پیچ‌خوردگی تخمدان، عفونت دستگاه تناسلی (واژینیت) و ... در این رشته مورد بحث قرار می‌گیرند.

 

همچنین بارداری، سیر و کنترل آن و انجام زایمان طبیعی یا عمل سزارین و عوارض آن نیز در این بخش قرار دارند. بیماری‌هایی مانند اکلامپسی و پره‌اکلامپسی، حاملگی خارج‌رحمی، سقط خودبه‌خودی، جداشدن جفت، زایمان سخت و ... یکی از زیر شاخه‌های پزشکی زنان ، Cosmetic Gynecology می‌باشد و جراح زیبایی زنان مبادرت به انجام جراحی‌هایی نظیر پرینورافی ( تنگ کردن واژن ) ، لابیاپلاستی ( کوچک کردن لبه‌های خارجی واژن ) و تزریق چربی در لابیاماژور و واژن می نماید.

 

بیماری‌هایی که توسط متخصص زنان درمان می‌شود

 

  • بیماری‌های خوش خیم دستگاه تناسلی ( کیست تخمدان، زخم واژن و دیگر تغییرات غیر سرطانی)
  • خونریزی غیر طبیعی رحم
  • سرطان دستگاه تناسلی و سرطان سینه‌ و تومورهای مربوط به بارداری
  • ناهنجاری‌های مادرزادی دستگاه تناسلی زنان (بیماری‌هایی که زنان با آن به دنیا می‌آیند)
  • اختلالات سیتولوژی (اختلالات سلولی از جمله آن‌هایی که مربوط به سرطان‌ هستند)
  • حاملگی خارج از رحم (تخم باروری که به جای رحم در خارج از رحم و معمولاً در لوله‌ی فالوپ بین رحم و تخمدان کاشته می‌شود)

 

 

چه زمانی باید به متخصص زنان مراجعه کرد؟


زنان باید هر سال برای معاینه توسط دکتر زنان اقدام کنند. این معاینات سالانه فرصت بسیار خوبی برای متخصصین زنان هست تا به بیماران در مورد حفظ سبک زندگی سالم و به حداقل رساندن خطرات بهداشتی آگاهی دهند. این معاینات سالانه باید شامل موارد زیر باشد:

معاینه، ارزیابی و مشاوره
ایمن سازی بر اساس سن و عوامل خطرساز
آزمایش فیزیکی شامل اندازه گیری علائم حیاتی استاندارد، شاخص توده‌ی بدن، لمس غدد لنفاوی شکم و کشاله‌ی ران و ارزیابی سلامت کلی
اگر بیماری علائم یا نگرانی در مورد قسمت‌های داخلی یا خارجی دستگاه تناسلی خود داشته باشد پزشک معاینه‌ی لگنی را انجام می‌دهد. همچنین ممکن است معاینه‌ی سینه‌ها به منظور بررسی توده یا علائم انجام شود. این معاینه از سن 20 تا 39 سالگی هر یک تا سه سال و از 40 سالگی هر سال انجام می‌شود. البته معاینه سینه ها توسط خود فرد نیز می تواند انجام شود.

 

دکتر متخصص زنان و نازایی در تبریز

بهترین دکتر زنان و زایمان تبریز در زمینه‌ی بارداری و زایمان زنان نیز آموزش دیده‌اند اما به طور کلی در زمینه‌های مختلف از پریود و باروری تا بیماری‌های مقاربتی از جمله تبخال تناسلی و زگیل تناسلی و اختلالات هورمونی همگی به آن‌ها مربوط می‌شود.

 

لیست آدرس و تلفن مطب پزشکان متخصص زنان و زایمان تبریز