برترین مطالب بهداشتی و سلامتی

۵ مطلب در شهریور ۱۳۹۹ ثبت شده است

تغذیه مناسب برای بلند شدن قد کودکان

آرزوی هر پدر و مادری این است که فرزندی بلند قامت و به‌ اصطلاح خوش قد و بالایی داشته باشد و در این راه تمام تلاش خود را به کار می‌بندد. بدون شک با یک تغذیه مناسب کودکان به رشد خود ادامه داده و روز به روز قد می‌کشند. شاید سؤالات مختلفی در زمینه رشد قدی کودکان ذهنتان را درگیر کرده باشد. اینکه بچه‌ها تا چه سنی قد می‌کشند؟ آیا بعد از بلوغ رشد قدی آن‌ها متوقف می‌شود؟ کدام مواد غذایی به رشد قد کودکان کمک بیشتری می‌کند؟ در این مطلب به این سؤالات پاسخ می‌دهیم و مواد غذایی مفید برای رشد فرزندانتان را عنوان می‌کنیم. با ما همراه باشید.


ادامه مطلب...
۲۰ شهریور ۹۹ ، ۱۹:۲۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
نیلوفر
شنبه, ۱۵ شهریور ۱۳۹۹، ۱۲:۳۳ ق.ظ نیلوفر
ام اس و دیابت از مضرات نوشابه های گازدار

ام اس و دیابت از مضرات نوشابه های گازدار

کارشناس تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز گفت: طبق آمار ثبت شده هر فرد ایرانی سالانه حدود ۴۲ لیتر نوشابه مصرف می‌کند که در مقایسه با مقیاس جهانی که برای هر فرد سالانه حدود ۱۰ لیتر است آمار بسیار وحشتناکی محسوب می‌شود.
عهدیه مرادی افزود:از آنجائی که نوشابه مقدار زیادی قند در ترکیبات خود دارد، هیچگونه مصرف متعادلی برای آن وجود ندارد. با خوردن مقدار اندکی نوشابه مقدار زیادی قند را به بدن خود وارد می‌کنیم.


وی ادامه داد: در ترکیبات این نوشیدنی از آسپارتام به عنوان قند استفاده می‌شود که این نوع قند می‌تواند باعث تشنج، ام اس، دیابت و برخی دیگر از بیماری‌ها می‌شود.


برخی افراد تصور می‌کنند که شیرین کننده‌های مصنوعی جایگزین خوبی برای قند است، برخی از این شیرین کننده‌ها باعث بروز سرطان و ایجاد تومور در بدن می‌شود.


کارشناس تغذیه و علوم غذایی شیراز با اشاره به اعتیاد برخی افراد به مصرف نوشابه گفت: این اتفاق به دلیل وجود کافئین در ترکیبات این نوشیدنی است که باعث می‌شود این افراد مدام به سمت نوشابه جذب شوند.


مرادی اظهار داشت:کافئین موجود در نوشابه باعث عوارضی، چون سرطان، فشار خون بالا و تپش قلب می‌شود، همچنین برای تولید این نوشیدنی از آب نامرغوب که دارای کلر و فلوراید است استفاده می‌شود.


او با اشاره به اینکه این نوشیدنی به ظاهر خوشمزه فاقد هرگونه ارزش غذایی است و اگر توجه کرده باشید پس از نوشیدن آن احساس تشنگی شدیدی به وجود می‌آید که بخاطر وجود قند و کافئین بالاست، زیرا این دو ماده سبب کاهش آب بدن و همچنین پوسیدگی دندان‌ها و از بین رفتن آن‌ها در صورت استفاده طولانی مدت می‌شودادامه داد:چند دقیقه بعد از خوردن نوشابه، قند بدن بسیار بالا می‌رود و کبد ناچار می‌شود این حجم از قند را به چربی تبدیل کند.


مرادی افزود: حجم زیاد شکری که در تهیه نوشابه به کار رفته است را اگر در یک لیوان آب حل کرده و میل کنیم باعث بروز حالت تهوع و استفراغ می‌شود، اما در نوشابه با استفاده از فسفریک اسید و برخی دیگر از طعم دهنده‌ها تغییراتی ایجاد می‌شود که خوردن این حجم از شکر را قابل تحمل می‌کند.

۱۵ شهریور ۹۹ ، ۰۰:۳۳ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
نیلوفر
سه شنبه, ۱۱ شهریور ۱۳۹۹، ۱۲:۱۴ ب.ظ نیلوفر
چند غذای ساده و مقوی برای رشد و تقویت کودکان

چند غذای ساده و مقوی برای رشد و تقویت کودکان

وعده صبحانه از مهم‌ترین وعده‌های غذایی برای همه گروه‌های سنی بخصوص کودکان است. صرف صبحانه سبب می‌شود تا  ویتامین‌های زیادی جذب بدن شود، به همین خاطر مصرف صبحانه برای کودکان  لازم و ضروری است.


کودکان انرژی بیشتری را چه از لحاظ جسمانی و چه از لحاظ فکری صرف فعالیت های روزمره می کنند. بنابراین باید این انرژی توسط میان وعده ها و صبحانه سالم تامین شود.


کودک در حال رشد، دارای نیاز‌های غذایی متنوعی است که باید شناخته و برآورده شود. میوه‌ها و سبزیجات خوراکی متنوع، حاوی چندین ماده مغذی و آنتی اکسیدان‌های قوی هستند. گنجاندن این غذا‌ها در رژیم غذایی کودکتان، می‌تواند نیاز روزانه بدن او را برطرف کند.


ادامه مطلب...
۱۱ شهریور ۹۹ ، ۱۲:۱۴ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
نیلوفر

عوارض جدی شام نخوردن | گرسنه به رختخواب نروید

کارشناسان می‌گویند گرسنه به رختخواب رفتن حتی می‌تواند عوارض جانبی هم برای سلامت فرد به همراه داشته باشد. با برخی مشکلات سلامت که ممکن است بر اثر شام نخوردن ایجاد شود، آشنا شوید.


از دست دادن توده عضلانی:

به گفته متخصصان، برای کسانی که به دنبال افزایش توده عضلانی بدن هستند، شام نخوردن گزینه خوبی نیست. بدن برای تبدیل پروتئین‌ها به ماهیچه نیاز به مواد مغذی دارد. بنابراین هرچند بهتر است از غذا خوردن در ساعت‌های دیروقت شب خودداری شود، گرسنه نگه داشتن بدن در تمام طول شب می‌تواند به بدن فشار وارد کند.


افزایش وزن:

گرسنه به رختخواب رفتن می‌تواند باعث افزایش وزن شود. شما هر چقدر بیشتر احساس گرسنگی کنید، احتمال پرخوری‌های بعدی در شما افزایش می‌یابد. زمانی که گرسنه به رختخواب می‌روید، قند خون‌تان در طول شب کاهش پیدا می‌کند و این باعث می‌شود، صبح روز بعدولع بیشتری برای خوردن خوراکی‌ها، به‌ویژه شیرینی‌ها داشته باشید.


نداشتن خواب خوب:

زمانی که ما برای مدتی چیزی نخورده‌ایم هورمونی به نام «گرلین» در خون افزایش می‌یابد. گرلین از معده می‌آید، در خون حرکت می‌کند و به مغز می‌رسد و به دنبال آن مغز به بدن ما هشدار می‌دهد که غذا بخوریم. اما هنگام شب مغز باید کار دیگری انجام دهد، یعنی خواب را به ما القا کند و برای این کار باید در آرامش قرار داشته باشد.

رفتن به رختخواب با شکم خالی و احساس گرسنگی ناشی از آن باعث می‌شود مغز در حالت هشیار قرار بگیرد و به خواب رفتن را برای ما مشکل کند.


ضعف سیستم ایمنی:

گرسنگی در طول شب سیستم ایمنی بدن را از نظر مواد مغذی مورد نیاز آن دچار کمبود می‌کند. این امر به مرور زمان بر ایمنی طبیعی بدن تأثیر می‌گذارد و بدن را در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های جدی قرار می‌دهد.

۱۰ شهریور ۹۹ ، ۱۲:۱۵ ۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
نیلوفر

با این نوشیدنی ها به سرطان دچار خواهید شد

شهریار نیک پور فوق تخصص گوارش و کبد با اشاره به اینکه سرطان‌های دستگاه گوارش در دنیا بسیار شایع است، گفت: از هفت سرطان کشنده ۵ مورد مربوط به دستگاه گوارش می‌شود؛ در کشور ما نیز سرطان فوقانی دستگاه گوارش بسیار شایع است و سرطان‌های روده بزرگ، کبد و لوزالمعده در رده‌های بعدی قرار می‌گیرند.

او  بیان کرد: نوشیدنی‌های داغ در ایجاد سرطان بسیار تاثیرگذار بوده و به مرور زمان ایجاد مشکل می‌کنند، از این رو باید از مصرف نوشیدنی‌های داغ پرهیز کنیم.

 

نیک پور با تاکید بر عدم نوشیدن بلافاصله مایعات داغ، افزود: حداقل ۶ دقیقه باید نوشیدنی داغ در محیط قرار بگیرد و بعد صرف شود.

 

او با اشاره به تاثیر دخانیات یکی دیگر از عوامل اصلی در ایجاد این سرطان گفت: دخانیات در همه سرطان‌های دستگاه گوارش دخیل است. در آمریکا آمار مصرف دخانیات بالاست و ما در کمربند جهانی سرطان‌ مری قرار داریم به طوریکه این کمربند از شمال ایران می‌گذرد، مشتقات تریاک به سرطان مری ارتباط دارد.

 

این فوق تخصص گوارش و کبد با اشاره به اینکه برای سرطان روده بزرگ غربالگری شناخته شده‌ای وجود دارد که همانا بهترین روش کلونوسکوپی است، ادامه داد: وقتی فرد متوجه پولیپ می‌شود باید به دنبال درمان آن باشد تا از رشد آن جلوگیری شود، زیرا ۷ تا ۱۰ سال بعد پولیپ می‌تواند تبدیل به سرطان روده بزرگ شود.

 

او افزود: افراد پس از ۵۰ سالگی باید هر ۱۰ سال یکبار از لحاظ بررسی سرطان روده بزرگ با روش کلونوسکوپی غربالگری شوند. بهترین روش غربالگری هم انجام کلونوسکوپی است که در صورت بروز مشکل این فاصله زمانی کمتر می‌شود.

 

نیک پور با بیان اینکه انجام آزمایش مدفوع از نظر وجود خون تنها می‌تواند ۲۰ درصد در تشخیص سرطان روده کمک کند، تشریح کرد: وقتی پولیپ تشخیص داده شد دیگر تبدیل به سرطان نمی‌شود، سرطان روده بزرگ ۲۵ درصد جنبه ارثی و ژنتیکی و سرطان دستگاه گوارش ۵ تا ۱۵ درصد جنبه ارثی دارد، توصیه می‎شود تا افراد از غذا‌های پرچرب استفاده نکنند و حتی مصرف گوشت قرمز را کاهش داده و از غذا‌هایی که حاوی نیترات است مانند غذاهای کنسرو شده، پرهیز کنند.

۰۲ شهریور ۹۹ ، ۱۳:۴۵ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
نیلوفر