برترین مطالب بهداشتی و سلامتی

۲ مطلب در مرداد ۱۳۹۹ ثبت شده است

چهارشنبه, ۲۲ مرداد ۱۳۹۹، ۰۳:۴۹ ب.ظ نیلوفر
بهترین رژیم غذایی برای مبتلایان به سنگ کیسه صفرا

بهترین رژیم غذایی برای مبتلایان به سنگ کیسه صفرا

اگر سنگ کیسه صفرا دارید باید تابع رژیم غذایی باشید که اساساً شامل غذاهای کم‌چرب شود. بنابراین باید از خوردن غذاهای سرخ شده، روغن‌ها و سس‌ها پرهیز نمایید. در عوض شما باید مصرف مایعات، میوه‌ها و سبزیجات را در رژیم غذایی روزانه خود افزایش دهید. این رعایت‌های غذایی کمکتان خواهند کرد علائمی مانند شکم‌درد یا احساس ناراحتی در مواقع خاص را کاهش دهید، چون غذایی که می‌خورید، یک عامل اساسی است. البته راهکارهای تغذیه‌ای نباید جایگزین درمان‌های پزشکی شوند که پزشکتان برای شما تجویز می‌کند. درمان پزشکی سنگ کیسه صفرا می‌تواند شامل مصرف یک سری از داروها جهت تسکین علائم شود.

سنگ کیسه صفرا چیست؟

ایجاد سنگ کیسه صفرا، مشکلی شایع است. سنگ کیسه صفرا، ذرات جامدی هستند که در کیسه صفرا شکل می‌گیرند و علت آن نیز کریستالی شدن صفراست.

کیسه صفرا اندامی کوچک است که در کنار کبد و لوزالمعده قرار دارد و مسئول تولید آنزیم‌های گوارشی و صفرا برای هضم چربی‌هاست. سنگ کیسه صفرا اجازه نمی‌دهد تا کیسه صفرا کارش را انجام بدهد، بنابراین جلوی هضم راحت تمام غذاها را می‌گیرد.

عده‌ای عقیده دارند که سنگ کیسه صفرا می‌تواند ناشی از عادت‌های نادرست غذایی باشد. مصرف زیاد غذاهای پُرچرب، کبد را وادار می‌کند صفرای بیشتری ترشح کند. به همین دلیل باید آنچه می‌خورید را کنترل کنید، هم برای جلوگیری از تشکیل سنگ کیسه صفرا و هم برای تسکین علائمتان.

ادامه مطلب...
۲۲ مرداد ۹۹ ، ۱۵:۴۹ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
نیلوفر
چهارشنبه, ۱۵ مرداد ۱۳۹۹، ۰۴:۵۵ ب.ظ نیلوفر
خواص تخم شربتی و بهترین روش مصرف آن

خواص تخم شربتی و بهترین روش مصرف آن

تخم شربتی (Chia seeds) دانه ای است کوچک و سیاه که از گیاهی از خانواده ی نعناعیان به دست می آید. این گیاه بومی کشور مکزیک و گواتمالا بوده و در دوران باستان غذای اصلی قبایل سرخپوست و مایاها  بوده است. در واقع، نام این گیاه از فرهنگ باستانی مایاها گرفته شده است که به معنی قدرت است. تخم شربتی حاوی مقادیر فراوانی فیبر، اسیدهای چرب امگا۳، پروتئین باکیفیت بالا، مواد معدنی ضروری و آنتی اکسیدان است.

این دانه همچون سایر بذرها، حاوی روغنی است که حاوی بیش از ۲۰۰ ترکیب درمانی شامل فلاونوئیدها، فیتوسترول ها، پلی فنل ها، تریترپین ها و آلکالوئیدهاست؟  جا دارد که بگوییم، هر یک از این ترکیبات به خواص دارویی تخم شربتی کمک می کنند. این دانه همچنین حاوی پلانتئوز، موسیلاژ، پلی ساکاریدها و روغن غنی از اسید لینولئیک، اسید لینولنیک و اسیدهای چرب غیر اشباع است.

تخم شربتی بیضی شکل و سیاه رنگ است. ظاهر آن شبیه دانه های خشخاش است و از دانه های چیا بزرگ تر است و نسبت به آن سریع تر رشد می کند.


ادامه مطلب...
۱۵ مرداد ۹۹ ، ۱۶:۵۵ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
نیلوفر