برترین مطالب بهداشتی و سلامتی

۵ مطلب در تیر ۱۳۹۹ ثبت شده است

سه شنبه, ۳۱ تیر ۱۳۹۹، ۱۱:۰۵ ق.ظ نیلوفر
تشخیص و درمان انواع سردردها

تشخیص و درمان انواع سردردها

درد یک علامت است، اما در صورت عدم درمان به علت تغییرات مغزی که در اثر درد مزمن ایجاد می‌شود، از یک علامت تبدیل به یک بیماری می‌شود و در این حالت با درمان علت ایجاد کننده درد، بهبودی صورت نمی‌گیرد.


درد یک حس ناخوشایند است که از یک آسیب خبر می‌دهد. اقدامات انجام شده در رشته درد در جهت پاک کردن صورت مسئله نیست بلکه پزشک فوق تخصص درد تصمیم به تشخیص، کنترل و درمان علتی دارد که درد را ایجاد کرده است. به همین دلیل بیماران مراجعه کننده به کلینیک درد به دقت معاینه می‌شوند و در صورت لزوم اقدامات تشخیصی مانند رادیوگرافی، ام آر آی، آزمایشات و سایر روش‌های تشخیصی درد درخواست می‌شود.


ادامه مطلب...
۳۱ تیر ۹۹ ، ۱۱:۰۵ ۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
نیلوفر
سه شنبه, ۱۷ تیر ۱۳۹۹، ۱۰:۳۰ ب.ظ نیلوفر
کرونا تغییر ماهیت نداده است، درست ماسک بزنیم

کرونا تغییر ماهیت نداده است، درست ماسک بزنیم

 یک فوق تخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه ماهیت کرونا ویروس تغییری نکرده، بلکه تغییر رفتار مردم منجر به افزایش سرعت بیماری‌زایی آن شده، درباره وضعیت بیماری در پاییز و همزمانی آن با آنفلوانزا توضیحاتی ارائه کرد.

دکتر مینو محرز در گفت‌وگو با ایسنا، درباره احتمال جهش ویروس کرونا، گفت: در حال حاضر بحث جهش یافتن ویروس کرونا مطرح نیست، بلکه مساله اصلی این است که متاسفانه بسیاری از افراد جامعه مباحث مربوط به فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت نمی‌کنند، رفت و آمدها و برگزاری مراسم عروسی و عزاداری را آغاز کردند و خانواده‌ها در کنار یکدیگر بدون رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی قرار گرفته‌اند که منجر به افزایش سرعت ابتلا به بیماری کووید-۱۹، به ویژه ابتلای خانوادگی شده است.


ادامه مطلب...
۱۷ تیر ۹۹ ، ۲۲:۳۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
نیلوفر
شنبه, ۱۴ تیر ۱۳۹۹، ۰۹:۴۵ ب.ظ نیلوفر
روش‌های جایگزین دست دادن در زمان کرونا و خطرات آن‌

روش‌های جایگزین دست دادن در زمان کرونا و خطرات آن‌

 از همان آغاز شیوع کرونا یکی از مهم‌ترین نکاتی که بر آن تاکید شده، شستن مداوم دست‌ها با آب و صابون و خودداری از تماس دست با سطوح آلوده است تا جلوی انتقال ویروس گرفته شود. به همین دلیل یکی از آداب اجتماعی در معاشرت‌های روزانه یعنی «دست دادن» در همه جای دنیا تغییرات اساسی پیدا کرده است. مثلا در پشت صحنه برنامه «عصر جدید» شاهد هستیم که به جای دست دادن از مشت زدن به یکدیگر استفاده می‌کنند یا همین روش در مسابقات فوتبال که از تلویزیون پخش می‌شود، مشاهده شده است. امروز قصد داریم به همین سوال پاسخ بدهیم که چه روش‌های ایمن‌تری به جای دست دادن وجود دارد و البته هر کدام از آن‌ها خودشان چه میزان می‌توانند خطرناک باشند.

ادامه مطلب...
۱۴ تیر ۹۹ ، ۲۱:۴۵ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
نیلوفر
شنبه, ۱۴ تیر ۱۳۹۹، ۱۱:۲۹ ق.ظ نیلوفر
لیست پزشکان فلوشیپ تخصصی درد

لیست پزشکان فلوشیپ تخصصی درد

درد یک علامت و هشدار است بدین معنی که قسمتی از بدن دچار اختلال عملکرد شده لیکن در صورت عدم درمان اختلال در محل اولیه و مولد درد، مکررا پیام ها و سیگنال های درد به مغز رسیده و موجب تغییر در واسطه های شیمیایی مغز و تغییر فعالیت منطقه مغزی درگیر می گردد و لذا یک مشکل تبدیل به دو مشکل می شود یعنی:

درد اولیه در محل آسیب دیدگی و درد ثانویه در مغز! و متاسفانه در این حالت حتی با درمان علت ایجاد کننده اولیه درد، مشکل ثانویه باقی می ماند و بهبودی حاصل نمیشود. بنایراین مطلوب ترین زمان جهت کنترل و درمان “درد” همانا مراحل ابتدایی ابتلا به بیماری می باشد و در صورت عدم درمان صحیح تمامی ابعاد وجودی فرد اعم از جسمی و روحی و زندگی اجتماعی و فعالیت روزانه فرد نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

براساس همین ضروریات رشته “فلوشیپ درد” پدید آمده است. قدمت این شاخه جوان طب کمتر از نیم قرن است  و در کشور ما حدود یک دهه از عمر آن می گذرد. طول این دوره فوق تخصصی 2 سال است و اساس این رشته کنترل و درمان بیماری هایی است که در آن بیماران دچار دردهای مزمن هستند (دردهایی که بیش از سه ماه به طول می انجامند). در این رشته درد به عنوان یک مقوله محوری و اصلی مورد بررسی، تشخیص و درمان قرار می گیرد. مدیریت درد به معنای کنترل و درمان همه ابعاد درد ( روحی و جسمی ) می باشد.


ادامه مطلب...
۱۴ تیر ۹۹ ، ۱۱:۲۹ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
نیلوفر
يكشنبه, ۸ تیر ۱۳۹۹، ۱۱:۳۰ ب.ظ نیلوفر
با گیلاس کدام بیماری‌ها را درمان کنیم؟

با گیلاس کدام بیماری‌ها را درمان کنیم؟

گیلاس یکی از میوه‌هایی است که در فصل تابستان طرفداران بسیاری دارید.

این میوه کروی شکل در غذاهای ایرانی مصرف بالایی دارد و در استان‌هایی مانند خراسان جنوبی برداشت می‌شود، این میوه خوشمزه سرشار از آنتی اکسیدان‌هاست و می‌تواند مزایای زیادی همچون بهبود بی خوابی، درد مفاصل و آب کردن چربی شکمی را به همراه داشته باشد که در ادامه با خواص گیلاس بهتر آشنا می‌شود:

• گیلاس سرشار از ترکیبات آنتی‌اکسیدانی بوده، از این‌رو روند پیری را به تاخیر می‌اندازد.

•کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی یکی از خواص دارویی گیلاس میباشد.

• فلاوونووئیدهای موجود در گیلاس، ‌از ایجاد هر گونه آسیب‌ توسط رادیکال‌های آزاد پیشگیری می‌کنند.

• درمان مناسبی برای آرتریت، رماتیسم، واریس و دردهای مفصلی است.

• از گیلاس می‌توان به عنوان ماسک زیبایی استفاده کرد و چین و چروک‌های پوست را کاهش داد.

• گیلاس برای کلیه‌ها مفید است و به دفع سموم از بدن کمک می‌کند.

• میوه گیلاس سوخت ساز بدن را افزایش داده و به هضم غذا کمک می‌کند.

• سیستم اعصاب را تسکین داده و با تولید هورمون شادی در بدن، احساس بهتری را در ما ایجاد می‌کند.

• گیلاس دارای چربی کم و فیبر زیاد است و برای تصفیه خون در سیستم گوارشی بسیار مفید است.

• میوه گیلاس برای کارکرد منظم قلب، روده و معده نیز بسیار مفید است.

• از فواید میوه گیلاس میتوان تقویت قوای فکری را نام برد.

• افرادی که زیاد گوشت استفاده می‌کنند و خون آنها اسیدی است می‌توانند از گیلاس استفاده کنند به دلیل اینکه خون را قلیایی می‌کند.

• گیلاس برای کاهش وزن مفید است.

• میوه گیلاس دارای مقدار فراوانی ویتامین ‌C است.

• چربی اشباع شده در گیلاس بسیار کم است و کلسترول ندارد.

• گواتر مزمن با خوردن گیلاس تا حد زیادی کنترل می‏ شود.

• گیلاس سنگ‏ های کلیه را از بین می‏ برد و مصرف آن در حد مناسب به مبتلایان به دیابت و ورم مفاصل توصیه می ‏شود زیرا میوه‏ ای است که نشاسته ی کمی دارد و قندش برای افراد دیابتی زیان بار نیست.

• چربی اشباع شده در گیلاس بسیار کم است. کلسترول ندارد (مانند سایر گیاهان)، سدیم ندارد، فیبر خوراکی بالایی دارد، از ویتامین C بالایی برخوردار است.


۰۸ تیر ۹۹ ، ۲۳:۳۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
نیلوفر