اکوکاردیوگرافی یکی از ابرازهای بسیار مفید دقیق در بررسی کالبد طبیعی و غیر طبیعی قلب می‌باشد. با استفاده از این روش می‌توان نمای دقیقی از دیواره‌های قلبی ، دریچه‌ها و ابتدای سرخرگهای بزرگ را بدست آورد. غیر تهاجمی بودن این آزمون از امتیازهای خاص آن به شمار می‌رود اما از سوی دیگر انجام دقیق آن محتاج تجربه و خبرگی پزشکی است که اقدام به انجام آن می‌کند


اساس کار اکوکاردیوگرافی

اساس اکوکاردیوگرافی این است که امواج صوتی با فرکانس بالا به قلب هدایت می‌شود و پژواک آن توسط گیرنده خاصی گرفته می‌شود. به عبارت دیگر هیچگونه اشعه یا موج خطرناکی به فرد انتقال پیدا نمی‌کند و امواج صوتی ساده برای تصویر برداری مورد استفاده قرار می‌گیرند.


روش انجام اکو قلب

انجام این آزمون هیچگونه آمادگی قبلی نمی‌خواهد و بگونه‌ای هست که بیمار روی تخت به پهلوی چپ بخوابد و پزشک پروب مخصوص دستگاه را که به ژل روان کننده آغشته شده برای مدت چند دقیقه روی سینه وی حرکت دهد و از نماهای مورد نظر تصویربرداری کند. با این حال انجام این آزمون نباید بیش از اندازه ساده انگاشته شود و انجام آن باید صرفا توسط متخصصان با تجربه کافی در این زمینه صورت پذیرد.


تست ورزش قلب

در برخی موارد، علایم قلبی- عروقی در حالت استراحت مشخص نمی‌شود. در چنین مواردی انجام تست ورزش برای مشخص شدن ناهنجاری موجود و بررسی شدت آن لازم خواهد بود. شما می توانید با مراجعه به بهترین مراکز تست ورزش در تهران جهت بررسی بیشتر مراجعه کنید.


برای انجام تست ورزش می‌توان از راه رفتن بر روی نوار متحرک، پا زدن با دوچرخه ثابت و یا بالا و پایین رفتن از یک جفت پله استفاده کرد. الکترودهای الکتروکاردیوگراف به بیمار متصل شده و نوارهای الکتروکاردیوگرام قبل، حین و بعد از ورزش گرفته می‌شود.


کاربرد تست ورزش

1)    بیماری شریان کرونر

2)    علل درد قفسه سینه

3)    بررسی وضعیت عملکرد قلب بعد از انفارکتوس و جراحی قلب

4)    بررسی تأثیر داروهای ضد آنژینی یا ضد آریتمی

5)    شناسایی دیس ریتمی‌های ضمن فعالیت

6)    اهداف خاص برای تنظیم برنامه مناسب فیزیکی