مدت کوتاهیست ویروس کرونا در ایران شیوع پیدا کرده است و زندگی افراد جامعه را تحت تاثیر خود قرار داده است.
 افراد جامعه در ابعاد مختلف روابط اقتصادی، اجتماعی، علمی و غیره فعالیتهای خود را تحت تاثیر این ویروس محدود کرده اند.

اما نکته اینجاست که چه باید کرد که با وجود شرایط انتقال سریع این ویروس بتوانیم تا حد امکان به فعالیت‌های جاری خود ادامه دهیم؟
در اینجا با مسئله‌ای روبه‌رو می‌شویم تحت عنوان استرس و اضطراب که گاها در بین افراد جامعه با مضمونی مشترک اطلاق می‌گردد.



استرس

🔹 استرس برای انسان‌ها نه تنها ضرر ندارد،بلکه می تواند تا حد زیادی مفید باشد، زیرا استرس نگرانی در مورد یک رخداد مشخص و معلوم است، مانند آماده شدن بانویی در منزل برای برگزاری مهمانی و آماده کردن تدارکات آن و همین امر باعث می‌شود چند روز قبل از مهمانی تدارکات لازم را پیش بینی نماید تا مراسم به بهترین شکل ممکن برگزار شود.

استرس نیروی لازم در ذهن و قوای جسمانی را در جهت پیشبرد مناسب اهداف به شکل مطلوبی سازماندهی می نماید و به همین علت می‌تواند مفید باشد.

در خصوص ویروس کرونا نیز استرس باعث می‌شود افراد پیش بینی‌های لازم به جهت رعایت بهداشت فردی در محیط خصوصی منزل، اداره، خیابان، مترو و همچنین در روابط بین فردی رعایت نمایند.
اضطراب

🔸اضطراب نقطه مقابل استرس است، زمانی که افراد در موقعیت‌های مختلف زندگی استرس‌های خود را به خوبی مدیریت نکنند به تدریج تبدیل به انباشته شدن آن‌ها شده تا جایی که انسان را تبدیل به یک موجود بی‌قرار می‌نماید.


زمانی که از افراد مضطرب دلیل نگرانی را جویا می شویم غالبا بیان می کنند که "نمی دانم!" اما دلم شور می زند!  این همان سو مدیریت در امورات مختلف روزمره و رخدادهای زندگیست که به درستی هدایت و به سرانجام نرسیده است.
 

 راه مقابله صحیح با اضطراب بیماری ها و ویروس کرونا

1- عدم توجه به اخبارهای کذب از رسانه‌های غیر رسمی است، همین امر سبب می گردد که اخبار را از طریق مجاری رسمی کشور دریافت نموده و از آشفتگی کاذب در امان باشیم.

2- برنامه‌ریزی مناسب در خصوص رعایت بیشتر نکات بهداشتی توصیه شده توسط متخصصین و همچنین توجه بیشتر نسبت به این امر.

3- مراقبت از کودکان و سالخوردگان که به لحاظ آسیب پذیری در شرایط حساستری به سر میبرند و نیازمند توجه ویژه هستند.

🔸نکته بسیار مهم در خصوص کودکان این است که ذهن آن‌ها بسیار حساس است و هر گونه تعبیر بیماری به مسئله ای وحشتناک و غیرقابل اجتناب به بهانه توجه بیشتر آنها به این مسئله می تواند تاثیر سویی در ذهن آن‌ها داشته باشد.

4- بزرگنمایی و کوچک جلوه دادن بیماری افراط و تفریط در این مسئله محسوب شده و به لحاظ روانشناختی آثار مخربی هم چون افزایش ضربان قلب، تعریق بدن، تحریک پذیری، تاثیرات منفی در خلق و خو، بی‌اشتهایی یا پراشتهایی عصبی، بی‌نظمی در سیکل خواب شبانه‌روزی را به دنبال دارد.


5- در برخی موارد با مواجهه با برخی شرایط ممکن است ما دچار بحران و اضطراب شویم و تلاش های ما برای رفع و خارج شدن از این شرایط غیرممکن خواهد شد. در چنین شرایطی می توانیم به کمک یک روانشناس و دریافت مشاوره مناسب از این بحران خارج شویم و به زندگی عادی بازگردیم و بدون هیچ گونه استرس و اضطراب و با انرژی زیاد به زندگی ادامه بدیم.


می‌توان با مدیریت صحیح شرایط و رعایت تمام موارد بهداشتی و مراقبت‌های جانبی به آسانی از بروز اتفاقات ناگواری که کام اعضا خانواده را تلخ می کند اجتناب کرد و به این ترتیب از استرس به بهترین شکل در جهت آرامش خود و نزدیکانمان بهره ببریم.



منبع