دندانپزشکی از رشته‌های پزشکی مرتبط با سلامت دهان و دندان است.

بعضی از دندان‌پزشکان پس از فارغ‌التحصیلی درصدد گرفتن تخصص برمی‌آیند. در ادامه، حوزه‌هایی که در این دوره‌ها می‌توانند در آن کسب تخصص کنند آمده‌است



بهداشت عمومی دهان و دندان که یک تخصص غیربالینی در دندان‌پزشکی است و همان‌طور که از نامش پیداست به بهداشت عمومی دهان و دندان می‌پردازد.


معرفی رشته های مختلف دندانپزشکی

ریشه‌درمانی یا اندودنتیکس در واقع علم و هنر تعمیر و ترمیم ریشه دندان قبل از خرابی و ایجاد سوراخ در آن است. اندودنتیکس با مغز دندان (پالپ) و بافت‌های پیرامون ریشهه دندان سر و کار دارد. اگر برای پالپ دندان مشکلی ایجاد شود، باید با عمل درمان ریشه معالجه گردد.


دندان‌پزشکی جرم‌شناسانه علم جمع‌آوری و استفاده از اطلاعات دندان‌پزشکی در قانون. این کار توسط دندانپزشک خوب میسر است. کارکرد اصلی این حوزه، تشخیص هویت و تأیید یا تکذیب شواهد است.


دندان‌پزشکی سالمندان شامل مراقبت‌هایی است که برای بزرگ‌سالان مسن ارائه می‌شود. این مراقبت‌ها اعم از تشخیص، پیشگیری و درمان دهان و دندانی است که با افزایش سن ایجاد می‌شود. یک تیم شامل متخصصان رشته‌های مختلف در مراکز سلامتی به درمان این بیماران می‌پردازند.


آسیب‌شناسی دهان، فک و صورت، مطالعه‌ی آسیب‌شناسانه و در برخی موارد درمان بیماری‌هایی که به این حوزه ارتباط دارند.


رادیولوژی دهان، فک و صورت، مطالعه و تفسیر رادیولوژی، شامل مبانی فیزیکی و تکنیک‌های تصویربرداری، تفسیر ضایعات دهان و فک و صورت در انواع تصویربرداری‌ها و حفاظت در برابر تشعشعات کاربردی است.



جراحی دهان و فک و صورت، همان‌طور که از نامش برمی‌آید، به جراحی و ترمیم و در بعضی موارد زیبایی دهان و فک و صورت پرداخته می‌شود.


زیست‌شناسی دهان، تحقیق و پژوهش در زیست‌شناسی دهان، دندان، سر و صورت.


کاشت دندان یا ایمپلنت، علم و هنر جایگزین کردن جای خالی دندان کشیده‌ شده.


بیماری‌های دهان، ارزیابی بالینی و تشخیص بیماری‌های مخاط دهان.


متخصص ارتودنسی (و ارتوپدی فک و دندان)، منظم کردن و قرار دادن دندان‌ها در محل مناسب و صحیح.

و همچنین چندین تخصص دیگر، مانند تخصص دندان‌پزشکی کودکان، لثه‌درمانی و ساخت پروتزهای دندانی (ثابت و متحرک) از این دسته هستند.


آدرس و تلفن دندانپزشک خوب در تهران

جهت دسترسی به لیست آدرس و تلفن مطب بهترین دندانپزشکان تهران می توانید از سایت دکتریاب و یا لینک های زیر استفاده نمایید :