نور آفتاب منبع ویتامین D طبیعی است که بدن‌مان برای حفظ تناسب و سلامتی به آن نیاز دارد. برای حفاظت از گونه‌های مختلف روی زمین شامل گیاهان و انسان‌ها نور آفتاب ضروری است. اما، وقتی این پرتوهای آفتاب به شدت سوزان می‌شوند به خصوص در ماه‌های تابستان، می‌تواند زیان آور باشد. قرار گرفتن بیش از حد در معرض گرمای سوزان تابستان می‌تواند برای سلامت عمومی ما، از جمله پوست‌مان، مهلک باشد.


در حالی‌که برنزه شدن می‌تواند بارزترین پیامد آن باشد، مسائل پوستی دیگری نیز وجود دارند که می‌تواند از قرار گرفتن بیش از حد در زیر آفتاب تابستان ناشی شود. نیازی به گفتن نیست که، مراقبت از پوست در برابر آفتاب تابستان فوق‌العاده مهم است. و اگر از خودتان می‌پرسید چگونه از پوست‌تان در برابر نور آفتاب در تابستان و سایر ماه‌های سال محافظت کنید، پس بهتر است تا ادامه‌ی این مقاله با ما همراه باشید. امروز قصد داریم راه‌های هوشمندانه‌ی مختلفی درباره‌ی حفاظت از پوست در برابر آفتاب تابستان و سایر فصول به شما بیاموزیم.


محافظت از پوست در برابر آفتاب تابستان

چگونه از پوست در برابر آفتاب تابستان محافظت کنیم


پوست به زیبایی ظاهری کمک می‌کند و مطمئنا کسی نمی‌خواهد زیر آفتاب شدید به پوست یا سلامتی‌اش صدمه بزند. اما اگر به دنبال راه‌هایی برای محافظت از پوست‌تان در برابر نور آفتاب تابستان هستید، بگذارید به شما بگوییم که ترفندهای هوشمندانه‌ای وجود دارد که می‌توان از آن‌ها به عنوان راهی عالی برای محافظت از بدن در برابر پروتوهای شدید آفتاب استفاده کرد.


۱. لباس‌های پوشیده (آستین دار و کامل) به تن کنید

شاید یکی از راحت‌ترین راه‌ها برای حفاظت از پوست‌تان در برابر نور آفتاب خوب پوشاندن خودتان باشد. درست است که در تابستان هوا بسیار داغ است و پوشیدن لباس‌های آستین دار و کامل ممکن است باعث تعریق زیادتان شود. اما به ما اعتماد داشته باشید، وقتی پوست‌تان در برابر پروتوهای مستقیم آفتاب پوشیده شده باشد، قطعا احساس راحتی زیادی به شما دست خواهد داد. حداقل اینکه پوست‌تان آن احساس سوزش را نخواهد داشت و از همه مهمتر آنقدر شدید برنزه نخواهد شد.

بنابراین، هر وقت زیر نور آفتاب هستید لطفا لباس‌های آستین بلند و شلوارهای کامل به تن داشته باشید. و بله، البته، حتی از پوشیدن کفش‌هایی که تمام پا را می‌پوشاند نیز غفلت نکنید.

۲. از چتر استفاده کنید

چترها که فقط برای فصول پر باران ساخته نشده‌اند، بلکه کمک بزرگی در جلوگیری از تابش نور آفتاب نیز به شمار می‌روند. این وسیله یک سایه‌بان متحرک است که هر زمان بیرون می‌روید می‌توانید داخل کیف‌تان حملش کنید. انواع مختلفی چتر وجود دارد اما شما چتری را انتخاب کنید که از متریال خوب و ضخیمی درست شده باشد. آن‌هایی که شفاف یا خیلی نازک هستند به طور کامل هدف محافظت از پوست در برابر نور آفتاب تابستان را برآورده نمی‌سازند.

۳. کلاه بگذارید

خب، اگر خیلی به حمل کردن چتر علاقه‌ای ندارید، پس به شما توصیه می‌کنیم هر بار که در طول روز به فضای بیرون ورود می‌کنید کلاه بر سرتان بگذارید. کلاه‌های شیک مختلفی در بازار هست در نتیجه این وسیله در عین اینکه عملی مد روز می‌تواند به شمار برود از پوست شما در برابر پرتوهای سوزان آفتاب هم حفاظت می‌کند.

اما حتما دقت کنید کلاه به اندازه‌ی کافی بلند باشد که صورت‌تان را از پرتوهای آفتاب بپوشاند. در نتیجه از پوشیدن کلاه‌های کوچک یا کلاه‌های حصیری که سوراخ‌های ریزی دارد بپرهیزید چون آن ها مانع پرتوهای ماوراء بنفش خورشید نمی‌شوند. کلاه‌های تیره‌تر نیز برای محافظت در برابر آفتاب عالی هستند.


۴. عینک آفتابی به چشم بزنید

پرتوهای آفتاب برای چشم‌ها بسیار مضر هستند. آن‌ها می‌توانند باعث آسیب‌های شدیدی مانند آب مروارید و سایر مشکلات مربوط به بینایی بشود. قرار گرفتن مداوم در برابر نور آفتاب پوست اطراف چشم‌ را نیز تیره‌تر می‌سازد و باعث گودی‌های زشت پای چشم می‌شود. از این رو، بهترین راه حفاظت از چشم‌ها و پوست‌ اطراف چشم‌ها آن است که عینک آفتابی استفاده کنید.

۵. سالم غذا بخورید

از آنجایی که هر چه می‌خورید تاثیری مستقیم بر سلامت‌تان دارد پس باید به منظور حفظ پوست‌تان در برخورد با نور آفتاب خوراکی‌های مناسب و درست مصرف کنید. مواد مغذی خاصی وجود دارند که بدن‌تان به آن‌ها بیشتر نیاز دارد پس خوراکی‌های خاصی هستند که ممکن است از آن‌ها اجتناب کنید یا کمتر مصرف کنید تا بیشترین بهره‌ها نصیب پوست‌تان بشود.


۶. اسیدهای چرب امگا ۳ بیشتری بخورید به ویژه EPA

اسیدهای چرب امگا ۳ فایده‌های بسیاری برای سلامتی‌تان دارند اما علاوه بر آن خواص ضد التهابی نیز دارند که آستانه‌ی تابش پرتوهای فرابنفش لازم برای ایجاد آفتابسوختگی را افزایش می‌دهد. اگر بخواهیم دقیق‌تر باشیم، این EPA است که بیشترین فایده‌ها را دارد و میزان سمی بودن تابش پرتوهای فرابنفش را کاهش می‌دهد. EPA در ماهی‌ها یافت می‌شود پس فراموش نکنید برای بهره‌مندی از این مزیت ماهی مصرف کنید.

با وجود این، مکانیزم‌های دقیق آن همچنان ناشناخته هستند ولی می‌توانید با بعضی از مکانیزم‌های ممکن در اینجا آشنا شوید.

۷. مصرف اسیدهای چرب امگا ۶ را کاهش دهید

اگر می‌خواهید از پوست‌تان در برابر آفتاب شدید محافظت کنید، پس باید مصرف اسیدهای چرب امگا ۶ به ویژه آن‌هایی که از روغن‌های سبزیجات به دست می‌آیند را کاهش دهید. بعضی از مطالعات انجام شده نشان داده‌اند که مصرف زیاد اسیدهای چرب امگا ۶ احتمال افزایش خطر مبتلا شدن به تومورها را پس قرار گرفتن در معرض تابش‌های شدید فرابنفش بالاتر می‌برد.

۸. الکل مصرف نکنید

وقتی برنامه ریزی می‌کنید بیرون بروید و ساعات زیادی را در زیر نور آفتاب بمانید، بهتر است همیشه پیش یا حتی روز قبل از آن از نوشیدن الکل اجتناب کنید. دلیل اصلی این موضوع آن است که وقتی زیادی الکل می‌نوشید، بدن‌تان برای سم زدایی کردن سیستم خود از آنتی اکسیدان‌ها استفاده می‌کند. پس، به طور طبیعی، وقتی بعد از نوشیدن الکل از خانه یا فضای سربسته خارج می‌شودی سیستم دفاعی آنتی‌اکسیدان‌ها بسیار ضعیف‌تر خواهد بود.

۹. گوجه فرنگی بیشتری بخورید

یکی از آسان‌ترین و موثرترین راه‌ها برای حفاظت از پوست در برابر نور آفتاب خوردن گوجه فرنگی زیاد است. دلیل اصلی وجود لیکوپن در آن است؛ کاروتنوئیدی که از پوست جانانه محافظت می‌کند. اگر هر روز حدود ۴۰ گرم گوجه فرنگی به مدت ده هفته مصرف کنید، ۴۰٪ کاهش در آفتاب سوختگی را تجربه خواهید کرد و مطالعات انجام شده نیز این را اثبات کرده است.

۱۰. کاروتنوئید بیشتری بخورید

این فقط گوجه فرنگی نیست که باید بخورید، بلکه رژیم غذایی‌تان باید شامل اقلام خوراکی سالم‌تری نیز باشد تا بدن‌تان تنوع بیشتری از کاروتنوئیدها را به دتس آورد. کاروتنوئیدهای مکمل به از بین بردن رادیکال‌های آزاد کمک می‌کنند و ظرف ده هفته حمایت لازم را از پوست شما فراهم می‌آورند. بتاکاروتن یکی از کاروتنوئیدهایی است که در این حفاظت بسیار موثر است پس باید آن را برای محافظت از پوست‌تان در برابر تابش نور آفتاب به رژیم غذایی خود اضافه کنید.


۱۱. چای سبز بنوشید

یکی دیگر از راه‌های موثر حفاظت پوست در برابر آفتاب نوشیدن چای سبز زیاد است. دلیل اصلی آن وجود پلی‌فنول‌هایی است که طبق مطالعات زمان لازم برای آفتاب سوخته شدن را افزایش می‌دهند و همچنین اثبات شده است که احتمال ابتلا، رشد و تکثیر تومورها را کاهش می‌دهد.

۱۲. شکلات تلخ بخورید

اگر به دنبال راهی هستید که علاوه بر موثر بودن به همان اندازه‌ هم خوشمزه باشد، درمان شکلات تلخ چیزی است که باید قطعا امتحان کنید. دلیل ذکر این نکته آن است که مطالعات نشان داده‌اند فلاونوئیدهای موجود در کاکائو میزان تابش پرتوهای فرابنفشی را که باعث آفتابسوختگی ۱۵٪ تا ۲۵٪ می‌شوند به ترتیب بعد از ۶ و ۱۲ هفته درمان افزایش می‌دهد.

۱۳. ویتامین C و E را در رژیم غذایی‌تان بگنجانید

به منظور محافظت از پوست‌تان در برابر نور آفتاب، بهتر است ویتامین‌های بیشتری، به ویژه ویتامین C و E را در رژیم غذایی‌تان بگنجانید. ویتامین‌های C و E اثرات آنتی اکسیدانی دارند که در حفاظت از پوست در برابر نور آفتاب بسیار خوب هستند.

۱۴. از کرم‌های ضد آفتاب استفاده کنید

استفاده از ضد آفتاب که محصولی تجاری است را نمی‌توان به طور کامل درمانی طبیعی نام گذاشت. ولی، با در نظر گرفتن اثرات مضری که پرتوهای آفتاب بر پوست‌تان دارند، ضد آفتاب باید به هر نحوی که شده استفاده شود. این کار از پوست شما در برابر پرتوهای مضر ماوراء بنفش و آفتاب سوختگی محافظت بسیاری می‌کند. بنابراین هر بار که از خانه بیرون می‌روید، و زیر نور آفتاب قرار می‌گیرید فراموش نکنید روی قسمت‌هایی از بدن که بیشتر در معرض تابش هستند ضد آفتاب بزنید.